NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-09-08

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-09-08
Skrivet av: Mikael.Andersson skrivet 2003-09-03, 17:31
Ok, jag har lyckats få fram lite information så att min förfrågan kan bli lite vettigare...
Jag kopierar in min förra förfrågan här:
 
Reste ut i världen 1883 vid namn Olle Johnsson och Ida Munson (Tror dock hon hette Hansson). Deras Destination var Skandia..  
FIns de med på Cd_emmigranten.. jag vet att det är lite att gå på men det är allt de kunde få tag i (Släktingar i USa söker information och jag hjälper så gått jag kan)  
 
Det nya jag fått reda på är som följer.
1. Ida's far står i amerikanska källor som Gustav Månsson, så det är MÅNSSOn hennes far hette. Men hon själv hette då Ida Gustavsson.
2. Olle och Ida gifte sig runt 1880. Så en ren gissning är ju att Olle och Ida är födda runt 1860.
3. I en .. jag vet inte hur aktuell den är eller om det är rätt... bok som hon avscannat står det om denna Olle Jansson och frugan följande:
 
 Olle Johnsson (1857-1916) and his first wife Ida Munson (1861-1917) came from Sweden in 1883. Ida was sister to Christina Munson-Gustafsson Hanson. They settled in Skandia.
 
Om denna information nu stämmer så har vi ju en ålder på dem, så man kan gå efter en ålder vid utresa vilket då blir.
Olle= 26
Ida = 22
Hjälper det något ?
 
 
Det är inte mycket att gå på, jag vet, men hon kan inte få fram något mer i USA, eftersom det är det enda spåret hon har.