NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-07
Skrivet av: Jan Ek (Janek) skrivet 2003-08-02, 10:34
Eva,
 
Din beskrivning av de många möjligheterna att trampa fel är nyttig läsning för alla - inte för att skrämma någon från att försöka använda de fina register som finns, men för att undgå besvikelser längre fram.  
 
Ellis Island-databasen utövar en särskild lockelse på alla verkar det som, den har en nästan episk kvalitet som facinerar. Genom upplysningar om emigrantens utseende, ressällskap och framförallt resmål (i den senare perioden) framstår människorna här med kött och blod. Den har också satt min egen fantasi i sving mer än en gång, inte minst i dramatiken; en farofylld resa till en osäker framtid. Jag vet från egna emigranter att biljetten verkligen var en envägsbiljett för många, och inte minst visar ju alla efterlysningarna här på forumet vilken definitiv splittelse som skapades i familjerna. Människor försvann mer eller mindre avsiktligt i det väldiga landet i väster.
 
Rödebypojkarna Martin och Johan Svensson, som Inger ihärdigt efterlyst här på Anbytarforum i ett par års tid, är bara ett exempel på hur viktigt det upplevs av många att försöka överbrygga denna splittelse igen, att försöka finna ut vad som verkligen hände. Det är svårt att inte bli gripen av det, på flera plan. (Men tack ändå Eva för din eloge, den värmde!)
 
Till dig och andra som engagerat er i Ingers sökande, kan jag bekräfta att Martin som avlider 1977 i NY är den rätte enligt dödsattesten, med stor säkerhet. Graven är också lokaliserad, men utan markering, och utan att den är kopplad till någon annan i familjen. SS-5 är förhoppningsvis på väg, men den tar tid!
 
Broder Johan är minst lika svårfångad, och med hans sena utvandring som påpekat olämplig för sök på Ellis Island. Dessutom har det bevisligen förekommit en hel del resande fram och tillbaka i den här gruppen emigranter. Egentligen var det tre syskon från Blekinge som reste, också en syster Hulda, och hennes öde är till dels lika lite utrett. Men både hon, hennes norske make Daniel och dennes mor reste fram och tillbaka flera gånger. Om Johan gjorde det samma gör inte det fastställandet av en definitiv emigration enklare.
 
Den JA Svensson som Bengt föreslår 1925 är väl en verkligt stark kandidat, och en utresa som varit på tapeten tidigare. Men enligt Inger finns ett uttalande från Johan till sin mor bevarat i muntlig tradition: Jag reser nu, men kommer hem igen innan jag fyller 18. Sådana minnen kan generellt ha sina faror i glidande omtolkningar, alla har väl lekt visk-leken som barn, men i det här fallet verkar det svårt att förbigå. Då bör hans första resa äga rum före dec 1924, Johan är född 11 dec 1906. Men en resa igen 1925 är absolut möjlig.
 
Jag har nu föreslagit Inger att angripa från ett annat håll. Det finns en relativt innehållsrik dödsruna sparad från sent 50-tal på den samma norska släkt som både Johan och systern Hulda har gemensamma barn med i USA. Att uttömma de möjligheter som ligger där kan vara väl så intressant, och kan snabbare överbrygga gapet till modern tid och levande släkt.
 
Med så många personer involverade är det egentligen omöjligt att inte lyckas till sist, men det kan ta tid. Och amerikanska census har i den här familjens fall varit till oväntat liten hjälp. En enda notering har med någon grad av säkerhet kunnat knytas till alla de kända personerna: tre syskon från Blekinge, två syskon med föräldrar från Norge och ett barn fött före 1930. En definitiv förklaring till detta magra resultat har jag ännu inte, men att de flesta av personerna verkar uppehålla sig i folkrika områden som NY är väl en del av den. Att några återresor till Skandinavien kan sammanfalla med census är en annan möjlighet.    
 
Eller var det kanske en familjegrej; att alla sprang och gömde sig i källaren när folkräknaren knackade på?  Skämt åsido, letandet fortsätter ...