NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-07
Skrivet av: Eva Dahlberg skrivet 2003-08-01, 22:34
Denne Johan A Svensson var på tapeten redan den 18 februari 2003 (här under CD-Emigranten) då jag sökte honom åt en annan person, som Jan försökte sätta i kontakt med Inger.
 
Inger har kontaktat mig också privat i våras, angående Martin svarade jag att hon absolut måste beställa SS-5-blanketten, då den enligt min erfarenhet (begränsad vad gäller de olika blanketterna men ändå) är mer värdefull vad gäller föräldrarna än vad dödsattesterna är. Att ha en maka eller ett barnbarn till att med säkerhet berätta vad den avlidnes föräldrar hette (ofta i ett främmande land, namn på ett språk man inte behärskade och kanske decennier efter senaste kontakt, i sorgens stund dessutom) är helt klart en större felkälla än när den som själv söker om socialförsäkring ska skriva ner vad hans/hennes föräldrar hette.
 
Jag tyckte att åren mellan 1930 och 1977 var lite långa utan ett konkret bevis för att med säkerhet gissa med ett namn som Svensson även om denne var född samma dag. (sannolikt ja men inte säkert). Jag vet inte om en sådan blankett beställts och erhållits (det senare tar ju tid), så att han med det eller med dödsrunor identifierats med säkerhet.
 
När man följer diskussionen om denne JA Svensson och Kuba-spåret så verkar det ha ursprung just i Ellis Island, och ett försök att bevisa något bakvägen.
 
Man måste komma ihåg att många kom in andra vägar än Ellis Island, alla finns inte på CD-emigranten även om de bevisligen emigrerade och alla återfinns inte i census utan stora svårigheter. Alla har inte ett socialförsäkringsnummer och många finns därmed inte i SSDI, alla levde inte heller så länge att de fick ett (alltså till mitten av 1930-talet) eller dog innan datoriseringen och saknas därför (även om det för dem finns en SS-5 om man skulle hitta deras SS-nummer). Det finns tyvärr därför alltför många chanser till felkällor och villospår - riktigt pessimistisk eller hur  ?
 
Jag vet inte om Inger uttömt alla svenska möjligheter (Svenska Emigrantinstitutets databaser över tidningsnotiser om dödsfall, t.ex. kan ju kanske brodern Martin hittas i dessa med omnämnande av syskon/syskonbarn, och de svenskamerikanska kyrkböckerna).
 
På National Archives i USA finns index till passagerarlistorna efter 1924, man kan i värsta fall se om det finns någon frivillig eller vara beredd att betala en uppdragsforskare för att söka dessa. Tyvärr kan ju Svensson ha lämnats helt, inte bara stavats om.
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. JA Svensson lär ju i alla fall vara ett fall för kommande Emigrantforum (se Förbundsrötter/Ordförandens nyhetsbrev).
 
Dessutom en eloge till er båda, Jan Ek och Bengt Johansson för att ni orkar hålla på att slå upp allt detta på census till alla som översköljer med frågor , det var ett kapitel jag för egen del bestämde mig att aldrig gå in på (har för tillfället inte heller en aktiv ancestry-prenumeration, efter det första året - som visserligen gav mersmak!)