NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-08-07
Skrivet av: Jan Ek (Janek) skrivet 2003-08-01, 13:15
Bengt,
 
Fick du inte kaffet starkt nog i morse?  
 
Johan Svensson född dec 1906 bör väl vara runt 18 år gammal 1924?
 
Jag har i över ett års tid försökt att hjälpa Inger med de gäckande Rödeby-bröderna, och kunde för en tid sedan bidra till att Johans broder Martin (Mårten) kunde placeras i Goshen NY, där han avlider 1977. Johan har varit en svårare nöt att knäcka.
 
Förutsatt att Ingers spår på Johan via Guantanamo är rätt person, så tror jag att jag i alla fall klarat att finna honom på Ellis Island. Han är då en sjöman som anländer NY 17 okt 1924, fartyget heter SS Freja, direkt från hamnen Guantanamo. Det framgår av de vidhängande dokumenten att han mönstrar av i NY, men mönstrar på igen. Freja planerar avgång den 21 okt till Västindien, och ligger under tiden i hamnen i Hoboken.
 
Med tanke på hur många gånger Inger efterlyst honom på olika sätt vill jag gärna att detta är den rätte Johan. Om det är så att han faktiskt är aktiv sjöman under sitt yrkesverksamma liv, kan ju också detta vara en förklaring på varför jag inte funnit honom i t.ex. census 1930.
 
Ändå måste jag tända en varningslampa, Johan Svensson i dess olika stavningsvarianter på både för- och efternamn är mycket vanligt. Denne Johan som är sjöman på Freja uppger dessutom som fullständigt namn John GUSTAF Alfred Svensson. Det är första gången jag ser Gustaf, kan detta vara riktigt Inger? Detta med namnet är väl också den avgörande testen på om Kuba-spåret är riktigt eller ej.
 
Mvh,
Jan