NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-06-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-06-06
Skrivet av: Torunn C Ludvigsen skrivet 2003-05-19, 23:17
Jeg har et spørsmål angående emigranter fra Gøteborg. Var det mange norske emigranter som dro fra G7teborg? 
Jeg har en søter av min oldemor, som i 1883 sier at hun skal reise til Amerika ( står i utlfyttede listene i Skjeberg Kirkebok) men jeg finner henne ikke noen steder.. Har MULIGENS funnet henne i 1900 i Norge, men hun kan jo ha reist tilbake igjen..
 
hennes navn: Johanne Marie Andreasdatter F: 17.05.1858, d?pt 11. 6 samme år. Hun er konfirmert den 19. oktober 1873. Hun er meldt utflyttet til Amerika den 30.05.1883.
Foreldrenes navn: Andreas Johannesen og Julie Jensdatter.
 
Grunnen til at jeg spør om dette her, er at i samme år reiste det flere til Amerika fra Skjeberg ifølge utflyttningslistene i kirkeboken. men jeg finner heller ikke disse. I våre dager er det ikke så langt til Gøteborg, og det var vel en stor havn da også? Så jeg lurer på om først og fremst noen kanskje kan finne Johanne Marie utflyttet til Amerika etter 1883, og om det eventuellt var mange (flere ) fra Norge som gjorde det?
 
Omfattende spørsmål muligens, men denne Johanne Marie har gjort meg nysgjerrig!!
 
Torunn C