NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-10

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-10
Skrivet av: Jan Ek skrivet 2003-01-31, 18:26
Lotte,
 
Eftersom namnet är ganska ovanligt och lämpar sig för generella sök i US Census (folkräkningar) tog jag en titt 1920 som är den tidigaste indexerade som jag har tillgång till.
 
Det är en viss möjlighet att jag funnit honom i Chicago, på 6115 Peoria Street. (Illinois ? Cook ? Chicago ? ED# 1920 sid 1 av 21) Det stämmer inte perfekt, men å andra sidan är de skiljande uppgifterna, hans ålder och invandringsår, uppgifter som ganska ofta är en smula fel. När invandringsåret inte stämmer kan det dessutom betyda att det finns flera resor över havet. Här det som står, använd det för vad du tycker det det är värt:
 
Victor Soderberg, (50) invandrade 1887, barber, department store (barber = frisör)
hustru Alma (46), också född i Sverige, invandrade 1890. Son Ralph (20), och dotter Edna (18). Hon är något slag av maskinpassare på en fabrik (mycket otydligt).
 
Denne Victor Soderberg är den ende i index 1920 i hela USA som passar någorlunda i ålder. Att han också har rätt yrke gör att jag håller en knapp på att det är den rätte. 1930 finner jag honom inte, kanske är han avliden?
 
Lycka till vidare,
Jan Ek