NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-12-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-12-04
Skrivet av: Berith Svantesson skrivet 2002-12-04, 08:44
Tack för hjälpen! Jag har hittat mycket spännande tack vare era uppgifter.
 
Nu har jag iaf fått klarhet i att Hedvig Sofia Lind hade anknytning till Torsö genom modern Johanna Kristina Lind. Henne hittar jag antagligen i fboken för Torsö 1848 som Johanna Carolina, dotter till Johannes Lind och Cajsa Lisa Nordström. Johannes far heter Jonas och har en syster som heter Hedda så jag tror att jag hittat rätt personer, och ska nu bena vidare bland dom.
 
Hildegard K. Johansson har jag inte hittat än på Torsö. Men jag hittar henne på ellisisland 1910, och på raderna under står en Anna Olivia Johansson, 19 år från Torsö, Olga Wilhelmina Wetterling, 17 år från Lyrestad, och John E. Sjogren, 19 år från Torsö. Hedvig Sofia reser ju tydligen tillsammans med en Wetterling från Lyrestad 1903!
 
Det föds en oä Anna Olivia 1891 med modern Hulda Sofia Andersson, stationskarls dotter från Töreboda i Fredsbergs pastorat. Det står alltså inte var på Torsö dom befann sej 1891, och jag har inte hittat dom där än. Hur fungerade det här med hemorten på attesten, skrevs födelseorten in eller var det församlingen där personen bodde vid emigrationen?
 
1891 föds på Torsö en Johan Emil, son till Emanuel Magnusson. Emanuel reser till och från Amerika några gånger så jag tror jag hittat rätt personer där också. Och om det är så, har jag hittat en släkting till mej, eftersom Johan Emils farmor är syster till min morfars mormor!
 
Tack än en gång för hjälpen!
/Berith