NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-17
Skrivet av: Linda Simonsson skrivet 2005-07-18, 07:21
Hej är det någon av er som har koll på tiden runt 1900 i Jämjö?
 
Min mormors far Per* Magnus Persson Friberg, f1872 i Binga, var gift två gånger. Andra frun hette Ida Carlsdotter och var född 1874 i Svanhalla, Torhamn. Första frun vet jag bara att hon heter Alma och att hon dog i barnsäng i april 1904, någon som vet något mer? Tror även att Alma hade en syster i Amerika.
 
Såhär har min mormor skrivit om det hela innan hon dog:
 
Min far som hette Per Magnus.
När far i sin ungdom gifte sig med en flicka från bygden som hette Alma, så skaffaded de sig ett hem på Brända ene det var ett litet ställe öster om Jämjö åt Törnåkra till. Far var väl vad man kallar idag diverse arbetare. Han arbetade bl a i Helgarumsgrusgropen och på banan när de anlade östra Blekinge järnväg som nu är nerlagd för några år sedan, sen var han också ute som rallare på längre håll bl a på Öland, i Östergötland och i Dalarna. På sockerbruket på Mörbylånga var han också, ja exakt årtal vet jag inte. Det var iallafall i början av nittonhundratalet.
Dom fick en liten flicka som dom kallade Lilly* Margareta (f1902), så skulle det åter bli en liten, det blev John Harald*, men det sorgliga hände att i samband med förlossningen dog hans mor.