NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-12-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-12-04
Skrivet av: Berith Svantesson skrivet 2002-12-03, 18:12
Skulle någon vilja vara så snäll och kontrollera om någon av dessa personer finns med på CDn:
 
I Torsö(R) dödbok hittar jag följande:
Död 21/7 1916, Elvia Sofia Nelson, dotter till nattvakten Johannes Nelson och h.h. Hedvig Sofia Lind i Newark, N.J., N. Amerika, f. 10/11 1912, difteri, död i Mariestad. Begrafningsort: Torsö Kapells kyrkogård. Utdrag af Död- och Begrafningsbok afsändt till Kungl. Utrikesdepartementet den 8/8 1916.
Torsö den 3 januari 1917, A.G. Lithander, v.pastor.
 
Det vore intressant att få veta varför flickan begravdes i Torsö församling när hon dog i Mariestad. Hade familjen kanske någon anknytning till Torsö? Jag har ev. hittat modern på ellisisland-sidan, det finns en Hedvig Sofia Lind, 22 år, som reser från Göteborg 1903-10-22 till en Hilma Andersson, 24 West 51? Street, NY. Jag hittade ingen Hedvig Sofia i fboken för Torsö, och att leta efter en Johannes Nelson/Nilsson är som att leta efter den berömda nålen. Finns de kanske med på CDn? Reste de tillbaka till New York efter dotterns död? Finns kanske Johannes med före 1912 när dottern föds?
 
De är antagligen inga släktingar till mej, men det vore roligt att få veta om de ändå hade nån anknytning till Torsö eller Mariestad.
 
Tacksam för alla hjälp!
/Berith, Mariestad