NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-12-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-12-04
Skrivet av: Lena A Löfström skrivet 2002-12-01, 22:07
Hej Eva,
 
jag har nu letat länge och mycket. Men på emigranten finns de INTE med. Varken som Bonnevier, Bonnivier eller Gustafsdotter. I alla fall inte helt klart.
 
Jag fann dock en Wilhelmina Gustafsdotter, 23 år, boende i Tranemo (P), som emigrerar till NY 13 mars 1885. Jag fann också en Klara K Gustafsdotter, också hon 23 år, boende i Fågelås (R), som emigrerar till Sioux City 13 april 1888. Där stämmer ju namnen och åldern på dem båda och de kan ju faktiskt ha bott/arbetat utanför Ingatorp innan de emigrerade och då står det ju inte Ingatorp på församlingen utan den församling där de faktiskt bodde vid tiden för emigrationen.
 
Jag ägnade också lång tid i går kväll för att kika lite på passagerarlistor till USA 1880 för att se om jag kunde finna deras farbror. Men efter att ha gått igenom cirka 50-talet listor har jag inte funnit honom. Man kan ju börja tro att de alla drunknade på vägen över.
 
Däremot fanns jag i 1890 år folkräkning hos SVAR en Karl Otto Bonnivier f. 1871 Ingatorp Jönk. län  
Hemförsamling: Stenbrohult
Hemort: Elmhult Jernvägsstation (Köpingslikt område)
Kontrakt: Allbo
Län: Kronoberg
 
Födelseår: 1871
Födelseort:  
Födelseförs: Ingatorp Jönk. län
 
Yrke: Maskinarbetare
Titel:  
 
Civilstånd: Ogift (O)
Kön: Man
Familjest:  
Famstkod: Ensamstående (E)
 
Hushåll nr: 663
Familj nr: 1
--------------------------------------------------------------------------------
SVARvolym: 000164  Kort nr: 11
Sida: 51  Rad: 27
 
Denne man måste väl ändå med tanke på namnet och födelseplatsen vara en nära släkting. Men notera att han stavar namnet BonnIvier.
 
Jag fanns också en annan Bonnivier född i Ingatorp som kanske kan vara av intresse.
 
Aringsås församling
 
Oskar Theodor Bonnivier f. 1859 Ingatorp i Jönk. län  
Om personen Om hushållet  
Hemförsamling: Aringsås
Hemort: Lägenheten Marielund
Kontrakt: Allbo
Län: Kronoberg
 
Födelseår: 1859
Födelseort:  
Födelseförs: Ingatorp i Jönk. län
 
Yrke: hyresg. Lokom.Eldare
Titel:  
 
Civilstånd: Gift (G)
Kön: Man
Familjest:  
Famstkod: Far/man (F)
 
Hushåll nr: 137
Familj nr: 1
 
Frånvaro:  
Övrigt:  
Trosbekännelse:  
Anmärkning:  
Lyte:  
Nationalitet:  
 
--------------------------------------------------------------------------------
SVARvolym: 000164  Kort nr: 15
Sida: 11  Rad: 40
 Personer i hushållet:
Fam nr: 1
Oskar Theodor Bonnivier f. 1859, hyresg. Lokom.Eldare
Marta Sofia Johanis. f. 1858
Anna Linnea f. 1883
Teckla Maria f. 1885
Ellen Viktoria f. 1887
Erik Oskar f. 1888
Gunnar Theodor f. 18  
 
Någon gång skall vi väl hitta Dina damer.
 
Mvh
Lena A L