NULL Skriv ut sidan - Morin från Ludvika

Anbytarforum

Titel: Morin från Ludvika
Skrivet av: Peder Andersson skrivet 2001-11-14, 11:31
Hej, Morin?s forskare !!
Jag heter Peder Andersson och är född och bosatt i Nederkalix (BD). Det är ganska roligt att följa ett släktes disskusion. Jag för min del härstammar från Kalix-släkten Morin. Min farmors farfar var just denne Johan Morin (f.1865, d.1948). Han var född i Lappträsk, Karl Gustav sn (BD), där modern, Margareta Larsdotter Morin (f.1829, d.1896) var piga en kortare tid. Hon födde dessutom, Frans Oscar (f.1860, d.194(4)), där också. Detta skriver jag ur minnet, har mera intressanta uppskrivet i mina anteckningar därhemma. (besöker biblioteket lite från och till) Johan Morin (f.1865) utflyttar från Båtskärsnäs (Sandörsund,(nuv.Kilnäset) år 1917 till Heliga trefaldighet, Gävle, för att sedan bosätta sig år 1920 i Leksand, Dalarna på Uppgården, detta från en annons för leksand 80-års firande.  
 
M:  Margareta Larsdr.Morin f.1829, d.1896
MF:  Lars Morin f. 1797, d.184X. Matros på Skeppet Sandörsund, vid glasbruket Sandörsund (nuv.Kilnäset)
MFF:  Henric Larsson Morin f.1771, d.1838 ? Dagkarl, Sandörsunds glasbruk, Nederkalix (BD).
MFFF:  Lars Olofsson f.1732(maj,enl.kyrkoräk)
MFFFF:  Olof Johansson Hvit f.1705 ca, d.1733. Soldat Hvit, Yttermorjärv, Nederkalix (BD)
MFFFFF:  Johan Larsson, Bonde, Yttermorjärv
MFFFFFF:  Lars Johansson, Bonde, Yttermorjärv.
 
Så detta om släktens vallonpåbrå är en felaktig skröna som fortfarande lever kvar i många led som utgått från släkten Morin. På en, sentida gren finns det ett ingifte, som kan ha orsakat denna påstådda härkomst. Även om många arvingar till släkten har vistats kring samt arbetat vid sågverk och bruksrörelser sedan mitten av 1700-talet.
 
Om någon undrar så bidrar jag närmare med uppgifter om så önskas. Det kanske inte är allt rätt, eftersom jag bara skrivit ner detta från minnet i all hast.
 
Med vänliga hälsningar
Peder Andersson
Värdshusgatan 3 C
Tel.070-22 17 699
E-post: karl.peder.andersson@home.se
 
Ps. Skulle gärna vilja ha kontakt med någon släkting från Frans Oscar Morin (f.1860) eller hans ende broder och min anfader, Johan Morin (f.1865).