NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-07-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-07-03
Skrivet av: Jan Ek skrivet 2002-06-30, 12:32
Jan-Erik,
 
Du var bussig och letade efter Anna Lovisa Karlsson, ev. Karlsdotter i mars. Då hittade du en tänkbar kandidat på CDn: Lovisa Karlsson 25 år från Otterstad 1893-10-27 destination Boston.
Nu har jag läst i hfl. och där anges 17 okt 1893 som utvandringsdatum. Så datum stämmer ju väldigt bra.
 
Men så var det åldern. Anna Lovisa, eller Lizzie som hon kallas i folkräkningen i USA 1900, är född 25 maj 1867 i Otterstad. Då borde hon vara 26 år i utvandringsmånaden oktober?
 
Kan det finnas någon ännu bättre kandidat på CDn? I svenska folkräkningen 1890 på Arkion ser jag att både hon och hennes syster heter Karlsson, och icke Karlsdotter, så det tror jag hon kallade sig själv. Men Anna eller Lovisa? Lizzie i USA tyder på att Lovisa var det hon kallade sig i Sverige. Systern hette Anna Mathilda, så det verkar rimligt att varken hon eller systern kallade sig Anna.
 
Men listorna som CDn bygger på har väl någon myndighetsperson i Göteborg fört? Polisen? I så allvarliga sammanhang brukar man ju använda hela namnet.
 
Har du eller någon annan med tillgång till CDn lust att ta en titt igen?
 
Mvh Jan Ek
Sandnes, Norge