NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-03-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-03-01
Skrivet av: Eva Dahlberg skrivet 2002-02-24, 18:18
Hej Jan! Det är även så att databasen inte är komplett, enligt denna sida http://home.pacbell.net/spmorse/ellis/tobias.htm så saknas bl.a. passagerarlistorna för oktober 1908 i databasen - mikrofilmen finns alltså men har inte lagts in.  
 
Jag sökte på några andra som hade samma utvandrardag som Astrid Hell, dvs 1908-09-04 och hittade inte någon av dem i Ellis Islands databas (ingen som verkar ha rest med henne dock, från Lyrestad).
 
Det du mer får reda på i CD:n Emigranten är inte så mycket mer än det som Sören gett dig. Man får reda på om de reser med någon annan, datum, församling och utresehamn, ibland yrke, men inga skeppsuppgifter. Födelsedatum och födelseförsamling är inte registrerat (framgår nämligen inte av kontrakten som ligger till grund för registrena som lagts in).
 
Du kan däremot få fram andra intressanta saker genom söka på län, församlingar, destinationer, datum för utresa och kan därigenom se t.ex. resemönster. Det finns även andra databaser på skivan än Emihamn, och en detaljerad  beskrivning hittar du genom en länk högst upp på denna sida. Bl.a. så finns reseuppgifter i vissa fall t.o.m. 1950 med, så man kan hitta släktingar som varit hemma och hälsat på t.ex., om de har ovanliga namn, och se namn på deras familjemedlemmar om man inte vet det (jag sökte på en kvinnas efternamn som gift som jag har från hennes fars bouppteckning bara för att kolla om hon varit hem, och hittade att hon varit det och hade en dotter med sig, fick därmed namn och ålder, från 1925).
 
Om den är värd priset kan bara var och en avgöra, jag anser den kunde vara billigare ... Jag har köpt den för att jag har väldigt många sidogrenade emigranter, men det finns fel på den och många brister i den, så det är ingen perfekt produkt.  
 
Med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg