NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2002-03-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-03-01
Skrivet av: Jan Ek skrivet 2002-02-24, 16:07
Karin,
 
Fadern är Gustaf Adolf Hell. Grunden till att jag inte (ännu) funnit henne på Ellis Island tror jag är två möjligheter:
 
1. Fel avskrivet i databasen, ett sådant har jag redan funnit på en av bröderna; Ekbg = Skbg (Skaraborg) Namnet kan ha blivit nästan vad som helst.
 
2. Hon var väldigt ung, 16 år, och jag antar att hon måste ha rest tillsammans med någon. Kanske ligger problemet där. Har hon kanske fått ressällskapets namn? När jag kommer igång med kyrkböckerna i Lyrestad kanske jag kan gissa något om ressälskap. Utflyttningslängden tänker jag på.
 
Kunde man överhuvudtaget immigrera ensam vid 16 års ålder?? Vad om hon reste över utan att uppge syftet att emigrera vid ankomst USA? Fick jobb och blev kvar? Kunde man kanske resa på bättre biljett och passera förbi Ellis Island?
 
Shearer var första äktenskapet. Roseen det sista, och namnet hon är att finna under i SSDI. Var såg du Shearer förresten? Jag har bara sett referensen i Gustaf Hilmers Ellis Island-manifest.
 
Men tack för förslaget Karin. Kanske hör fortsättning på detta hemma någon annan stans i forumet. Du och andra som har ideer och förslag som inte har med emigrant-CDn att göra är mycket välkomna att fortsätta i epost.
 
Jan