NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-10-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-10-15
Skrivet av: Elizabeth Elvbo skrivet 2001-10-09, 22:40
Hej!
 
Någon som sprungit in i mina försvunna emigranter? Jag får inga bra napp på Ellis Island och jag har vet inte när de flyttade, var eller hur (kan väl gissa varför i alla fall).  
 
Emigrantfaster:
Anna Lisa Persdotter, född 1863-04-25 i Boda, Värmland. Emigrerade till USA (antar jag) och försvinner ur historen. (Kan kanske ha emigrerat för tidigt och finns inte i några bra register)
 
Tre syskon:
Augusta Johannesdotter, född 1893-07-23 i Åflo, Jämtland. Skall ha emigrerat till USA, gift sig där och dött relativt ung.
Brita Johannesdotter, född 1903-01-24 i Åflo, Jämtland. Gifter sig med Hjalmar Andersson och dog 1981 i Californien. Men när emigrerade hon och var och själv eller med maken?
Erik Johannesson, född 1886-11-06 i Åflo, Jämtland. Skall ha dött i Port Arthur, Canada, men var det dit han for eller stannade han och hälsade på syster/systrar (eller rent av faster Anna Lisa här ovan) först? (Det finns en halvhygglig träff på Ellis Island, där en Erik fått biljetten av sin syster Augusta. Felet är bara att han är 16 år för ung.)
Dessa tre bör ha emigrerat när seklet var ungt.
 
Alla ledtrådar emottages tacksamt. Jag börjar lessna på alla fyra :-)
 
Mvh,
Elizabeth