NULL Skriv ut sidan - Maria Johansdotter,f 1734,Säfsnäs

Anbytarforum

Titel: Maria Johansdotter,f 1734,Säfsnäs
Skrivet av: Torbjörn Näs skrivet 1999-06-21, 15:41
Det finns mycket riktigt en by som heter (Stora) Lönnhöjden som låg i Äppelbo (nu i Rämmen), men den är det inte frågan om här, helt otvivelaktigt står det Lundhögd =Lundhöjden.
 
Beträffande vad som står efter Lundhöjden i vigselboken (se Sylvia Tjulanders inlägg tisdag den 15 juni 1999), har jag fått ett förslag från min kollega Stefan Jernberg, han föreslår tydningen till kobrud  som då skall ses som en förkortning av kon(e)brud. Se även Äppelbo C:1 vigsel 1691 14/6 där Erik Björnssons hustru (Brita Ersdotter) kallas just kohnbrud.  När man tittar på texten, och har ett förslag till tolkning, så tycker även jag att det står så. Detta Konbrud skall då tolkas som att hustrun (Anna Tomasdotter) har fött oäkta barn, alternativt att de haft tidigt sängelag, alltså att hon redan är gravid. Jag har försökt läsa födelseuppgifterna för Äppelbo 1690-1691, men de är i mycket dåligt skick, detta tillsammans med en negativ film och en dålig läsapparat gjorde att jag inte kunde finna henne dessa år.
/Torbjörn/