NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-06-25

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-06-25
Skrivet av: Sonja Persson skrivet 2001-06-20, 15:46
Karin! Jag har nu haft ett ingående samtal med
en släkting och han bedyrar att amerikansk medborgare var inte Johannes. Det gick inte att bli?medborgare där utan att varit bosatt där ett antal år. Johannes var ca 2 år i USA.
Jag ser fram emot att få Släkthistoriskt Forum, nästa nr.
Om Joh. for till USA 1901 skulle han ha varit 66 år. Om han arbetade sig över, stod han i passagerar-listan då? Pengar hade varken han eller hans familj som han for ifrån. Han hade 9 barn. Hans hustru vävde och vävde och gick sen 4 mil till Jönköpings torg för att sälja sitt alster. Hon vävde schalar mm och hur fort går det?
Nej, jag har ett bestämt ord för honom (ett hemligt) men tyckte synd om tanten.För att vara mer personlig har jag börjat att åka till hans Grönahög och fira midsommarafton på hembygdsgården där för att bl.a. lära känna folket där och försöka tänka mig hur det kunde vara att leva där. Skall dit också på fredag.
Jag skulle önska att jag fann någon som kände till den släkten.De kan förståss inte veta något om Johannes men det kunde ändå ge napp på något sätt.Morfar for också till USA men för att slippa värnplikten men det kan vi ta en annan gång.
Hälsningar Sonja