NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-06-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-06-18
Skrivet av: Jan-Anders Ackring skrivet 2001-06-07, 21:29
Systrarna Nanny Maria och Alma Teresia Nilsson födda i Tving. Tack snälla och hjälpsamma Karin och Anders!
 
Attan oxå att Nanny och Alma verkar ha varit ett populärt namn, o så var det Nilsson i efternamn. Jag har nu fått ett antal möjliga kandidater till de systrar som jag söker och det är jag naturligtvis tacksam över. Mitt problem är då att på något sätt välja rätt hötapp. Att i släktforskarsammanhang välja utan säkra källor är fel, det har bl.a Annika Otfors lärt mig. Det är så lätt att komma fel.
 
För att kunna komma fram till rätt val så måste jag backa på något sätt och ta det i rätt ordning. Jag måste komma fram till vad det står i Husförhörs- och flyttningslängder, vilket jag inte har lätt tillgång till. Systrarna behöver inte ha utvandrat från sin födelseort utan kan ha flyttat till någon annan församling innan emigrationen.
 
Resemålet Minneapolis låter för mig helt rätt. Naturligtvis så kommer jag nu att spara på alla uppgifter jag fått och efter backning åter studera de uppgifter som ni plockar fram.
 
Karin har varit till stor hjälp med hur jag skall söka på Ellis Island i en annan disskusion på Blekinge->Allmänt->Migration och det är jag mycket tacksam för.
 
Anders senaste inlägg med rätt datum och källkoder efter varandra verkar mycket intresant. Jag kan bara inte just nu säga att Svensson är släktingar till Nanny. Det var bara det att datumet stämde bättre på Nannys syster Alma. Jag konstaterar att det måste till säkrare källuppgifter från min sida än de jag har.
 
Ander o Karin, jag är Eder mycket tacksam och hoppas jag kan komma åter då jag behöver hjälp. Jag behöver göra lite av min hemläxa, vilket ibland kan känns svårt utan läxhjälp.
 
Jan-Anders Ackring