NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-06-06

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-06-06
Skrivet av: Eva Dahlberg skrivet 2001-06-06, 08:33
Hej Sonja, jag tittade hastigt på CD:n Emigranten i går på stadsbiblioteket. Jag kan inte hitta någon lämplig person som stämmer med din Simon Algot Arvidsson (oavsett stavning). Eftersom han föddes så sent som 1891 och jag antar att han emigrerade som vuxen (att din mormors föräldrar stannade i Sverige) är kanske bästa sättet att hitta årtalet för emigrationen via församlingen (Torup) ? Ellis Island-registret gäller 1892-1924 och liksom Karin hittade jag inte någon lämplig person - men det kan bero på att de som gjorde registret t.ex. inte kunnat läsa efternamnet (alternativt stava till det på ett sätt så att vi hittar det i databasen), eller på att han emigrerade senare. CD:n Emigranten täcker väl i stort tiden fram till 1930, men om han åkte från Danmark (Köpenhamn) finns han inte med där, och deras databas är bara on-line t.o.m. 1903.

Jag tycker därmed det verkar som om utflyttningsdatum från församlingen är ditt hopp, men där anges ju mest troligt inte destinationen (jag har sett fall där det anges men det är ovanligt). Du har inget alls om bostadsort från t.ex. bouppteckning efter din mormors föräldrar eller något ogift alt. barnlöst syskon till Simon Algot? Finns det inte i arvsskiftet sonen var med om en adress till sonen? Bouppteckningarna är ju offentliga handlingar om du inte har dem själv (i värsta fall kan det ju stå som in någon av mina släktingars: på känd adress i USA men adressen framfår inte). Hur vet du att sonen är död?  
I så fall skulle du kunna gå vidare på den amerikanska sidan via t.ex. släktforskarföreningar på mindre orter (New York eller Chicago är svårare). Men om du har informationen om släkten i USA (t.ex. adresserna till George eller hans familj) och det bara är årtalet för emigrationen du söker så hänvisar jag återigen församlingen.

Jag är medveten om att det är ett problem att inte kunna engelska när man söker eller blir hänvisad till amerikanska internetsidor, men jag sökte på www.ancestry.com, på Social Security Death Index som är det närmaste en lista över avlidna personer man kommer. Det är ett register från deras socialförsäkringssystem, där inte alla varit med (tex lantbrukare), och det innehåller uppgifter över avlidna personer och vissa uppgifter. I rutorna nästan högst upp på sidan (Find your ancestors now - first name = förnamn, last name = efternamn, search=sök, välj Social Security Death Index) Jag hittade bara 7 George Arvidson (ingen Arvdisson), varav troligen bara en kunde vara son till Simon Algot (född 1922, död 1991) bosatt i Minnesota (alternativt att efterlevande bodde i Minnesota, last residence betyder inte alltid att det är den avlidnes sista bostadsort). Två andra var födda 1910 rep. 1913 och är väl kanske tänkbara, men det hänger åter på när han emigrerade.

Med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg