NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-02-01

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-02-01
Skrivet av: Ingrid Wikberg skrivet 2001-01-27, 07:54
Jag undrar om svensk-amerikaner som en gång utvandrat, som funderade på att återflytta till Sverige, men återvända till Amerika efter besök i hemlandet finns med på emigrant-CD:n?  
 
Det gäller Elise/Elisabeth Anderson f. Hansson från Bergs s:n i Jämtland. Hon var f. 1891 och utreste första gången 1910 via Trondheim, ogift och tillsammans med kamrater.Destination Seattle.
 
Jag vet att hon var hem på besök med sin familj någon gång i början av 1930-talet. Hon var gift med en svensk (förnamn okänt) och hade tre barn: två söner och en dotter. Tror att barnen hette Hugo, Sigurd och Agnes (är lite osäker om de är helt rätt)Jag inbillar mig att de då kanske reste över någon hamnstad i Sverige...
Elise/Elisabeth kom hem på besök och hade visst tänkt skaffa sig en gård i hembyn Mo i Bergs s:n, men det gick inte så de återvände.Allt enligt vad min mor en gång berättade för mig när jag var barn. Enligt henne så bodde Elisabeth i Seattle eller kanske i dess närhet. Har letat på olika 'siter' i staten Washington men ej fått napp. Så hur bär man sig åt för att hitta en nål i en höstack?
Hoppas någon med CD:n kan hitta en ledtråd där!