NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-03

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-07-03
Skrivet av: Linda Kvist skrivet 2007-06-15, 10:27
Hejsan!  
 
Jag söker Nils Peter/Petter Bengtsson, född 15 februari 1858, i Salomonhög, Grevie, Kristianstad. Han ska ha utvandrat till USA 29 mars 1881. Jag är nyfiken på vilken båt han åkte och när han kom fram.  
 
Väl i USA gifte han sig i San Fransico med Amanda Persdotter, född 26 februari 1857, i Grevie, Kristianstad. Hon ska ha utvandrat till USA 23 oktober 1879.  
 
Paret fick en dotter, Anna Josefina, 10 juni 1889. Något år senare dog mamma Amanda och dottern sändes tillbaks till Sverige 1892 där hon togs om hand av moderns syster Hilda/Thilda. Nils Peter Bengtsson skulle också flytta tillbaka till Sverige efter att dottern kommit dit, men han lär ha stått på kajen med resväskorna och bara segnat ihop och dött.  
 
Jag är mycket nyfiken på med vilka fartyg Nils och Amanda reste med till USA, när de kom dit och eventuell annan information om vart de bodde och vart och när de dog.  
 
Anna Josefina finns med i min sambos släkt. Jag är ny på släktforskning och Nils och Amanda är de första USA emigranter jag stött på.  
 
Mvh Linda