NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-14
Skrivet av: Eva Dahlberg skrivet 2005-12-09, 07:40
Hej Iréne, på cd:n EMIBAS (som endast i begränsad omfattning innehåller Norrbotten) hittar jag följande. Destination står bara vad som angivits i de svenska kyrkböckerna, så det framgår bara på kusin Lundström.
 
Post 19843
Johansson, Hilda Amanda
Arbetardotter (ogift kvinna)
f. 16/3 1890 i Nederluleå, Norrbottens län (Norrbotten)
Utvandrad 3/1 1914
från Boden, Överluleå, Norrbottens län (Norrbotten)
till Nordamerika
Källa: SVAR; Husförhörslängd, vol. AIIA:5F, s. 2332; Flyttningslängd, vol. B:4
Emibas emigrationsakt: Överluleå BD 1914 002
Flyttningsanteckning: 9
 
Post 19969
Lundström, Karl Hans Erland
Arbetare (ogift man)
f. 18/2 1905 i Överluleå, Norrbottens län (Norrbotten)
Utvandrad 13/7 1921
från Boden, Överluleå, Norrbottens län (Norrbotten)
till Minneapolis, Minnesota, USA
Källa: SVAR; Husförhörslängd, vol. AIIA:6G, s. 2568; Flyttningslängd, vol. B:9
Emibas emigrationsakt: Överluleå BD 1921 018
Flyttningsanteckning: 197
Onormerade namnformer:
Destinationsort: Minneapolis, MN
Destinationsland: USA
 
Du har bra uppgifter från dödförklaringar som jag antar är från församlingsböckerna eller dödböckerna, men har du uppgifter från bouppteckningar efter deras föräldrar (eller eventuella barnlösa syskon, eller barnlösa mostrar/fastrar osv) som ev. kan innehålla adresser? (Finns på landsarkivet i Härnösand). 
 
Det blir då lättare att hitta dem i USA:s folkräkningar/census (de aktuella som är tillgängliga i betaldatabaser hos t.ex. Ancestry är 1920 och 1930 - 72 års sekretess gör att 1940 ej är tillgänglig) som kan ge familjerna.
 
Har du detaljerade uppgifter om dödförklaringarna som kan ge mer detaljer om orter?
 
Ernst hittar jag i Social Security Death Index med de uppgifter du ger, namnet 
ERNEST JOHANSON  05 Aug 1891 May 1967 53934 (Friendship, Adams, WI) (none specified) 399-09-4055 Wisconsin 
 
Det du kan göra är att vända dig till en släktforskarorganisation i Adams county, Wisconsin för att efterlysa t.ex. en obituary (dödsruna).
 
Jag sökte lite snabbt i Minnesotas dödregister på Internet efter en Lundstrom men hittade inte honom.
 
Hälsningar,
Eva