NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-14
Skrivet av: Eva Dahlberg skrivet 2005-12-07, 16:58
Hej Maj-Britt, om han inte står omnämnd med vistas i Amerika under någon period i församlingsboken så kan det nog vara svårt att hitta datumen för de olika resorna. Jag har för egna släktingar i andra församlingar sett sådana noteringar, men det är säkert inte heltäckande för sådana som arbetade där men inte ansågs emigrerade.
 
Ellis Island-registret innehåller alla som steg i land, inte bara emigranter utan även besökare och t.ex. sjöman som arbetade på fartyg men gick iland där. Däremot vet jag inte om Maj-Britt alls vet var i USA han befann sig, han klev kanske av i en annan hamn?
 
Jag håller helt med dig om EMIBAS - för du menar väl att det finns många brister (läste under handhavande-rubriken)  - men det var just för att den har sina brister som jag ville förtydliga att det finns 1900-tal, i alla fall ibland ... medan jag som har mycket Norrbotten i släkten saknar de flesta ...  
 
Och efter att själv ha arbetat med Namn åt de döda, så känner jag ingen större entusiasm att börja om med EMIBAS, även om jag egentligen själv känner mer för emigranterna, men slitet är lite för mycket ... Båda är ju produkter på gott och ont av frivilliga krafter ...
 
Hälsningar,
Eva