NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-05-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-05-07
Skrivet av: Carin Olofsson skrivet 2005-05-05, 10:14
Hej Suzanne,
 
Kollade Karlshamns födelsebok 1861-1863 och såvitt jag kan se föddes bara två Charlotta under dessa år, och ingen av dem hade en far vid namn Anders.
 
Som jag skrev ovan så bodde en Emma Charlotta Andersd:r, född 1862 i Jämjö, i samma hushåll som sonen Bror Gustav. Ingen Emma Charlotta föddes däremot i Jämjö 1862, enligt födelseboken. Däremot föddes en del andra Charlotta:
Den 21 maj föddes en Ida Charlotta u.ä., moder Fredrika Carlsdotter. Det står noterat att hon föddes i Karlskrona, men hon finns inte antecknad i Karlskrona födelsebok. (Eller så kan det vara modern som kom därifrån.)
Det föddes bara två Charlotta med en far vid namn Anders:
Den 5 maj föddes en Charlotta, föräldrar And. Olsson Hack och Johanna Jonasdotter,  
Hallarum. Detta är förmodligen inte rätt Charlotta, för hon fick en son, Ernst August, u.ä. 1883 29/1.
Den 7 november föddes en Hildegard Charlotta, föräldrar Anders Törnblad och Dorothea Carlsson, Hammarby.
 
Genline har inte husförhörslängder för Jämjö senare än 1884, så jag har inte kunnat kolla vilket datum den Emma Charlotta som står med i folkräkningen 1890 är född. Inflyttningslängderna finns med t.o.m. 1887 och den 11 november det året står att en Emma Charl. P. Andreasdotter flyttade från Refs. (?) 411, till Hammarby 18 (sid. 157 i hfl). Både Bror Axel och Bror Gustaf står med i inflyttningslängden 1884, men det står att de kom från Barnhuset. De står alltså inte antecknade tillsammans med sin mor.
 
Hälsningar
Carin