NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-24

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-24
Skrivet av: Leif Hasselgren skrivet 2006-02-18, 17:13
Hej Carin!
Jo, det är nog dessvärre så i detta fallet. Jag har fått en bouppteckning som avser ett av Selmas barn som för ett par år sedan dog barnlös i Stockholm. I bouppteckningen berättas att inte ens polisen där kunde få besked om eventuella släktingar. Tack vare en envis advokat och ett inte alltför vanligt namn (dock inte mitt) hittades ändå rätt släktingar och efter något år fick denna advokat till slut en lista på syskonen från Annelövs pastorat.  
Så hur stor chans har en nyfiken släktforskare i sammanhanget?  
 
Jag tror ändå att jag spinner vidare på denna Selma, ytterligare indicier är att barnet som föddes 1902 har samma båda förnamn som en av Selmas yngre bröder. Detta plus din ypperliga hjälp med boendeorten år 1900 på Annelöf No.11 gör mig så säker jag kan bli.  
Ska försöka få tag i en lämplig bouppteckning som kan säkerställa att min Selma verkligen kom från Landskrona.
 
Fortsätter med Anders Andersson och fru Karna. Jag tycker mig ana tidig arbetarrörelse här, Anders var bruksarbetare, levde i samvetsäktenskap och var samtida med August Palm. Hmm...
 
Fast jag kommer ändå inte att sluta stressa prästen  :-)
 
Stort tack för hjälpen!!
 
Mvh
Leif