NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-31

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-01-31
Skrivet av: Jan Ek (Janek) skrivet 2003-11-22, 16:34
Hans-Åke,
 
När jag tittar på censusarket för King twp, Tripp Co SD, där fam Lindstrom finns med, är Signe (Signa) 8 månader. Hon är klart det yngsta av barnen eftersom de listas i åldersföljd, och hon bör vara född 1929, sent på året, eller hur?
 
Ser att du har samma uppgift om födelseår 1921 på resurssidan för SD. Antar också att du uttömt de möjligheter den ger. Har du t.ex försökt kontakta Stephen Baggs som har ett par historieböcker för Tripp Co? Har du försökt eventuella församlingsregister? Vem är informanten på Ruths dödsattest från 1966?
 
Från folkräkningen 1920 har Rudolph två yngre bröder boende hos sig, Fritz och Hugo. Fritz är gift med Agnes 1930 och har en dotter Norma M. f. ca 1927, och är bosatt i Condon, Tripp. 1930 är Rudolphs granne en ensamstående farmare, en två år äldre Carl Lindström. Även detta skulle ju kunna vara en bror? Har du försökt följa någon av dessa personer vidare?
 
Har du försökt att finna dödsrunor i en lokaltidning för området? Har du varit i kontakt med de historiska och genealogiska sällskapen i SD? Jag ser av index för SDGS Quarterly att Rudolph, Ruth, Hugo mfl Lindstromare är omnämnda i detta medlemsblad.
 
Många frågor, men bara ett försök att peka på möjligheter att komma vidare. Vanligtvis är det inte svårt att hitta personer i glest befolkade områden som SD. Det räcker ofta med att upprätta kontakt med någon lokal släktforskare. Eftersom jag gav några av dessa förslag redan förra gången du frågade bör du tala om vad du har försökt, vad som eventuellt misslyckats eller varit blindspår. Att bara ställa samma fråga om och om igen är inte någon bra metod.  
 
Till sist, har du försökt kontakta Angela Lindstrom som bor i Yankton? Hon står i telefonkatalogen, och kan ju tänkbart representera nästa generation.
 
Mvh,
Jan