NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-14
Skrivet av: Jan Ek (Janek) skrivet 2003-10-14, 17:11
Gunnel,
 
Jag tvivlar på att du kan komma till klarhet utan att kombinera med andra upplysningar sparade i Sverige. Brev, dagböcker o.l. Eftersom han återvände är idag det enda elektroniskt sökbara spår han lämnat efter sig i USA om han blev räknad i folkräkningen 1880. Den kan alla  söka fritt i på mormonernas site.
 
Provar du det får du upp tre med rätta namnet och födelseåret. Endast den förste är ogift, och om du inte tror han var gift i USA utesluter det de andra två. Problemet är att census ger inga andra nyttiga upplysningar som invandringsår etc., det tillhörde inte de frågor man ställde 1880.
 
Därför kan du inte veta om detta är en match, bara att det är en tänkbar möjlighet. Om åldern bara blivit ett år fel i listan kan det finnas andra i tillägg, det samma om namnet förvanskats, eller personen hoppats över. Det är genom dörrknackning census genomförs.
 
Denne ovan (som är en möjlighet), är lärling i ett lokalt fängelse i Galesburg Illinois, jobbar som fångvaktare och har sin bostad där, antagligen en del av lönen. Han är svensk, ogift och 32 år gammal i juni mitt på året när census genomförs, det är allt du får veta.
 
Om du kan klara att leta upp ett manifest för fartyget i USA är svårt att veta. De kan finnas mikrofilmade men måste gås igenom lista för lista i tidsrummet. Och det var många tänkbara hamnar. Mycket lite av detta finns på Internet, det allra mesta måste studeras på någon av riksarkivets avdelningar i USA, kanske också tillgängligt på mormoncentren. Men även om du skulle finna ett manifest tvivlar jag på att du skulle få mer upplysningar än du redan vet. Manifesten börjar bli utförliga långt senare.
 
Använder du sökfunktionen här på Rötter finner du många tips och råd som givits i liknande fall som ditt, och diskussioner om andra möjligheter, men jag tror mitt svar innehåller huvuddragen.
 
Mvh,
Jan