NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-14

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-10-14
Skrivet av: Leif Mörkfors skrivet 2003-08-04, 10:20
Hej Jan (eller någon annan med id?er)!
Här har jag ett svårlöst fall som gäckat mig sista veckan. Farmors moster Maria Dorotea Håkansdotter f 1843 gifte sig 1869 i Karlskrona. Hon får en dotter samma år. I hfl 1871-80 står enligt uppgift till Amerika 1872 bakom Maria D. Hennes man samt dottern är kvar. Dottern avlider 1876 i lungsot och mannen Johan August Peterson står som flyttningsnoterad till SF 1881 (stadsförsamlingen) Hans finns dock inte noterad i varken utfl- eller infl.längd. När Marias far dör 1882 står det i bouppteckningen att hon är bosatt i Amerika.
Tog förra vackan kontakt med Marias brors dotterdotter Karin född 1918 (har aldrig prata med henne förut). Hon mindes att ett stort arv skulle ha funnits efter denna barnlösa faster. Arvet fanns bl a i fastigheter. När hon var 10 år gammal 1928 skulle delar av arvet ha fallit ut och Karin hade fått en cykel. Arvet hade reducerats kraftigt av att advokaterna i USA aldrig lyckades bli färdiga med ärendet så släkten i Sverige ska då ha skickat över en brorsson, häradshövdingen och riksdagsmannen Ernst Håkansson 1859-1932, för att få loss arvet vilket lyckades. Pratade i går kväll med min fars kusin född 1919 och hon mindes att hennes morbror under tidigt 1930-tal varit upprörd över ett uteblivet amerikaarv. Det verkar som om vissa grenar i Sverige fick arv andra inte !
Några tips på:
1) Hur jag ska finna Maria D i USA ?
2) Vilken myndighet som kan ha info om arvstvisten/korrespondensen ? Jag kanske har ett dollararv att hämta.... :-)