NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2001-05-07

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-05-07
Skrivet av: Eva Dahlberg skrivet 2001-05-07, 13:04
Hej ! Du registrerar dig så här. När du sökt en person och vill se materialet för denne, jag använder Larsson som exempel; 8306 stycken och jag väljer Ada Larsson från Gottenberg som kom 1892 (ingen släkting!) genom att klicka på hennes namn. Då kommer en sida upp där det står Sign-In, den kommer även om man är registrerad men går in första gången för dagen (kan kanske kryssa för remember my info - jag har inte försökt).  
 
För att registrera sig går man då in på antingen register now eller Yes, I'm new to this site. Då kommer en sida med valmöjligheter upp, New to AIFHC and the foundation - första alternativet (rubriken) är gratis-registreringen, andra rubriken gäller om du varit på det riktiga Ellis Island och där registrerat något, Charter Member of the foundation är den där du betalar 45 $ och bidrar till att förbättra allt detta vi använder oss av.
 
När du väljer New to AIFHC and the foundation kommer en registreringssida upp, där du måste fylla i namn, e-postadress och välja användarnamn och lösenord och sedan Next. Jag fick försöka flera gånger för att få ett användarnamn ingen hade, sidan kommer då upp igen efter att du tryckt på Next, men du måste även då fylla i ditt föreslagna password igen (framgår ej i rött). Skriv upp vilket lösenord och användarnamn du väljer. De säger att de skickar det på e-post till dig, men jag har inte fått mitt än (sedan mitt i förra veckan någon gång).
När du registrerat dig kommer informationen om Ada Larsson (eller vem du valde) upp som ett litet diplom och där kan man först välja Ship manifest i högerkanten och förhoppningsvis på nästa bild hitta även en länk till originalmanifestet (använd click to enlarge!). På ship manifest - som är en renskriven textad lista just för Ada Larsson ser man exempel på hur stavningarna för alla de svenskar som kom med samma båt har förvanskats. Sedan är det bara att söka på.
 
Lycka till, mvh Eva