NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-09
Skrivet av: Bernt Bergkvist (Swetrot) skrivet 2005-03-09, 00:06
Borde kanske inte, men lite synpunkter har jag:
 
1: Det lär väl inte vara så svårt att upprätta riktlinjer för uppdragsforskning som innefattar angivande av källor, gärna kopior på uppgifterna i födelse- och dödbok (lätt idag med Genline) och en kort beskrivning över vad man gått igenom för material under forskningen. Jag tror det går att sätta upp riktlinjer som en mycket stor majoritet ställer sig bakom.
 
2: Frågan om arvodets storlek kompliceras av huruvida den som tar betalt också betalar skatt för sitt arbete. Precis som i alla andra branscher förekommer det verksamhet som åtminstone faller in i skattelagstiftningens gråzon. Helt klart är att om den som tar betalt vill kunna ta ut en rimlig månadslön vitt för sitt arbete, så är 250:-/timme inkl moms en minimisumma. Jag skall inte vara någon moralist, men betalar man större summor skall man kanske be att få se ett F-skattebevis också, eller pruta ordentligt.  
 
3: Frågan om lönebidrag är som vanligt het. Det är ingen allmän kompetens eller intellekt som ifrågasätts. Däremot är kanske frågan berättigad om alla medelålders arbetshandikappade som erhållit lönebidrag med automatik är lämpliga för släktforskning. I Sverige där vi under rätt många år nu haft stora delar kulturförvaltningarnas personal bestående av lönebidragstjänster så har det relativt ofta lett till en mindre effektiv verksamhet. Därtill har fullt friska kulturarbetare med mångåriga akademiska studier fått stå vid sidan av arbetsmarknaden eller jobba som brevbärare, på McDonalds eller bensinmacken.
 
Bernt Bergkvist