NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-09
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2005-03-08, 08:33
Anders! När du skrev så måste ju det ske någon reaktion på att han snyltar på Förbundets renom? så tror jag du missade den viktiga meningen Om det visar sig att arbetet är dåligt utfört, skulle rätten att annonsera på Rötter dras in i mitt förra inlägg. Självfallet har du rätt i ditt påpekande.
 
Jag tycker alltså att rätten av annonsera på Rötter är den certifikation som behövs. Lever man inte upp till den, så förlorar man certifikatet. Det är ett väldigt enkelt sätt att hantera det här, kräver nästan ingen administration eller arbete, utom att författa riktlinjerna och att göra dem kända för uppdragsforskare och inte minst deras presumtiva kunder.
 
Det gällde privatforskare. När det gäller arkivens och andra institutioners betalda forskning så kan Förbundets riktlinjer användas även där, men hur den kommunikationen ska ske mellan kund, förbund och institution har jag inget förslag på i skrivande stund. Instämmer givetvis i vikten att även dessa lever upp till god standard i sin forskning.