NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-09
Skrivet av: Anders Ryberg skrivet 2005-03-07, 23:51
Förvisso bör kunden reagera, men i slutändan, om någon hänvisar till att han följer Förbundets riktlimjer och sedan fabricerar antavlor på löpande band, så måste ju det ske någon reaktion på att han snyltar på Förbundets renom?. Eller?  
 
Detta är inte en fråga om granskning av varje enskild uppdragsforskare, utan en fråga om att de som tilldrar sig negativ uppmärksamhet utreds. Dessutom så skulle det vara en trygghet för den forskare som råkar ut för orättfärdig kritik, just genom att det i så fall kan visas att kritiken var fel.
 
För om granskningen enbart skedde i form av en debatt här skulle lätt den med skarpast tangentbord kunna vinna varje diskussion, vare sig hon hade rätt eller fel. Det är också en form av säkerhet, att någon kan titta närmare VID BEHOV. Ty konsumentvägledning innehåller också detta, att granska...
Som komplettering kan man dessutom anordna kurser för uppdragsforskare ibland, det är väl något som gynnar alla.
 
Och att statliga institutioners anställda syndar på detta område är en mycket dålig ursäkt för att inte försöka motverka det, och precis lika välbetänkt som att smita från skatt eftersom att en del politiker gör det...
 
Vad som också är allvarligt, och som diskuterats ovan, är hur man råkar glömma att redovisa varifrån man fått uppgifter. Jag har hittat hemsidor där jag skrivit flera A4, och där till och med mina egenartade källhänvisningar stått kvar. (Utan mina källförteckningar och utan att jag omnämnts...) Jag har i sig i stort sett fått bort dessa sidor, men det är ett problem.  
Och den uppdragsforskare som säljer uppgifter jag sprider gratis är en snyltare, om inte han ordentligt berättar att jag är den som är källan, och endast tar betalt för arbetsinsatsen att hitta det jag skrivit och bearbeta det. För DET SENARE är en arbetsinsats man kan ta betalt för.