NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-09
Skrivet av: Marita Ekberg skrivet 2005-03-07, 18:59
Håller med Jojjes resonemang. Också angående prissättning. Jag tar 100 per ana att kartlägga dess liv och då får det ta en timme till en hel vecka om det så vill. Läste på en sajt på internet om en som uppdragsforska som tog 900 i timmen var sig hon hittade något eller ej. Sådana villkor är nog i riskablaste laget om man vill anlita någon. Där har man dom verkliga bovarna, vare sig de är duktiga på att forska eller ej.  
 
Håller också med resonemanget med att vi släktforskare forskar olika. Ingen går till väga på exakt samma sätt som andra. Huvudsaken är att man alltid kollar kyrkböckerna för att kontrollera att allt stämmer innan man är färdig med sitt arbete.
Jag fick ut för att jag skrev i en annan diskussion  att jag i slutändan alltid kollar upp mina källor. Vilket jag menade med, att var jag en får tag på information, kollar jag alltid alla uppgifterna, i kyrkböckerna, innan jag lämnar något ifrån mig till någon., för att vara säker på att släktskap, årtal etc stämmer. Men det tolkades i diskussionen  som att jag bara på måfå kollade runt lite i kyrkböckerna och jag ifrågasattes som släktforskare. Det är inte roligt att bli dömd som dålig släktforskare när man forskat i så många år och dessutom släktforskat åt andra så många gånger. Jag tror nog de flesta skulle känna igen den olustkänslan.