NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-09
Skrivet av: Henrik Mosén skrivet 2005-03-07, 13:52
Jag håller med om att certifiering nog inte är en särskilt bra väg att gå... av olika skäl (resursmässiga, integritetsmässiga, känslomässiga mm). Jag avstår från att gå in på just den saken här och nu.
 
Bättre än certifierning tycker jag istället är att Förbundet presenterar vad som är rekommenderade krav för en kvalitativ forskning - som Anders Berg är inne på ovan. Sedan är det upp till var och en att välja om man vill ställa upp på dem.
 
Vill man sedan annonsera i Marknaden (gratis - helt ok för min del om man bara kan garantera att det rör sig om någorlunda seriös forskning och inte sol- och vårverksamhet) så bör man väl kunna leva upp till dessa riktlinjer. Huruvida det ska kontrolleras är jag inte riktigt säker på... ju mer kontroll desto mer närmar man sig ju den certifiering som jag från början konstaterade att jag inte ville ha... det är ju svårt att både äta och spara kakan som bekant.
 
Henrik
 
PS Glömde en sak. PRISET för forskningen... hur ska det sättas? Finns det redan nu riktlinjer för detta? Eller hittar alla på sina egna, och finns det någon skönjbar praxis på området. Det om något tycker jag kunde vara ett område där man kunde ge råd om vad forskningen egentligen bör kosta (dvs åtminstone borde man få en uppfattning om huruvida 100 eller 1000 kr i timmen är vettiga nivåer, eller 100 eller 1000 kr för si och så mycket forskat). Naturligtvis hopplöst att bestämma belopp för utförd forskning beroende på att varje forskningsuppdrag är unikt, men några riktlinjer borde väl kunna finnas. Inte minst för att uppdragsforskarna själva ska kunna få lite uppfattning om vad som kan vara en skälig prisnivå.