NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-09
Skrivet av: Jojje Lintrup skrivet 2005-03-07, 13:03
Jag tillhör dem som är helt emot certifiering av släktforskare och emot ett a- respektive ett b-lag. Ingen kan sitta och avgöra vad som är en släktforskare eller inte. Vi har alla olika sätt att arbeta på, och jag vill inte att några ska tala om för andra att deras sätt är det rätta och att alla andra skulle ha fel sätt. Ett s.k. körkort skulle dessutom vara missvisande, för även de som har körkort krockar ju med bilen ibland - och man kan inte få några som helst garantier av sådana. Ett annat problem är att många kanske gör uppehåll i sin forskning, blir kanske också lite hemmablinda av att gå omkring i samma ullsockor, och slutar med att ta in nytt... Hur gör man med sådana om de är certifierade? Tar ifrån dem deras körkort? Ger dem böter för att de bryter mot reglerna?
Konsumentvägledningen är dock ett gångbart sätt att komma till rätta med överpriser och dålig kvalitet. Att informera om vad man kan kräva av utredningarna som sådana (alltså inte utredarna), är enligt mitt förmenande det smidigaste och sårar ingen som kanske trots allt tror att den gör ett bra jobb.
Detta borde vara steg ett i förbundets arbete för att sanera denna marknad.
Ställer man dessutom liknande krav på den som annonserar i Rötter (att de ska uppfylla vissa fastställda minimikrav på en utredning), så har man i alla fall sopat framför egen dörr också.