NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-09

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-09
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2005-03-07, 12:24
Instämmer helt med Jojje. Detta var vad jag hade i tankarna när jag lyfte in diskussionen hit. Det är inget fel med uppdragsforskning i sig, men verksamheten behöver styras upp en aning. Betänk att de som kan tänkas vilja utnyttja sådan här hjälp troligen är okunniga om vad de ska kräva och vad de kan förvänta sig. Det borde vara Förbundets uppgift att vägleda dem i deras val, och även sätta upp vissa minimikrav som annonsörerna förbinder sig att följa, t ex att forskningen ska ske i originalhandlingar och att noggranna källhänvisningar ska finnas med.
 
Det är så mycket enklare att börja med uppdragsforskning idag än för 5 år sedan, därför är frågan minst lika aktuell idag. Alla annonserna om uppdragsforskning under Marknaden har tillkommit efter det här diskuterades som livligast förra gången.
 
Upprepar också att jag tycker det är rimligt att annonsörer som säljer tjänster i prisklassen flera tusen kronor bör betala för sina annonser. Det är kommersiell verksamhet. En kostnad är också en liten tröskel som kan avhålla de mest oseriösa att slänga in en annons!