NULL Skriv ut sidan - Källhänvisningens utformning.

Anbytarforum

Titel: Källhänvisningens utformning.
Skrivet av: Håkan Skogsjö skrivet 1999-01-16, 19:17
Det är möjligt att reducera till fem tecken, eftersom det går utmärkt att slopa kommatecknen och skriva (fvd). Är endast dödboken kontrollerad skriver man (d) och är födelse- och vigselboken kollade skriver man (fv). Etcetera. Kommatecknen tror jag tillkom genom att Bosse inte riktigt förstod mina anvisningar en gång i tiden (jag vill inte skryta men systemet är mitt påfund; jag berättade om det för Bosse i telefon och eftersom han då inte sett det skrivet råkade kommatecknena tillkomma i hans version). Det är också möjligt att utöka systemet med ytterligare förkortningar, exempelvis bou för bouppteckning och hfl för husförhörslängd. Men så fort en uppgift inte finns på väntat ställe måste noggrannare hänvisning göras, som Calle påpekar. Men för en bonde som bott på samma gård hela livet och som är kollad i alla husförhörslängderna, räcker enligt min mening en notering hfl att han är kollad där. Att skriva upp volymsignum och sidhänvisningar till kanske 10-15 längder är inte motiverat. Men gäller det en speciell notering i en viss längd, bör en exaktare hänvisning göras.