NULL Skriv ut sidan - Inte kan jag väl vara släkt med Birger Jarl?

Anbytarforum

Titel: Inte kan jag väl vara släkt med Birger Jarl?
Skrivet av: Michael Lundholm skrivet 2008-01-12, 10:12
Fredrik,
 
Jag vill komplettera vad andra sagt om ÄSF och liknande litteratur om bla frälsesläkter.  Vi som är fritidssläktforskare gör nog klokt i att luta oss mot den litteraturen. Ett par varningar dock  
 
Man bör vara försiktig när det gäller återgivningar på nätet av uppgifter från denna litteratur. Ett skäl är att medan ÄSF och Elgenstierna redovisar stamtavlor av släkter så är vi släktforskare ofta intresserade av antavlor. Det innebär att man måste tolka litteraturen och bygga upp antavlan från många olika stamtavlor i litteraturen. Hittar man uppgifter på nätet av det slag du beskrivit så finns det goda skäl att gå tillbaka till den refererade litteraturen för kontroll. Skälet är inte bara att den som gjort antavlan kan ha gjort rena skrivfel utan också feltolkat litteraturen (det är inte helt lätt alltid för oss som är fritidssläktforskare).
 
ÄSF och liknande litteratur avspeglade dessutom (i bästa fall) forskningsfronten när de skrevs. Därefter kan naturligtvis nya rön kommit. Detta gäller kanske framförallt Elgenstierna som nu har några år på nacken. Inte sällan kan man hitta referenser till sådan litteratur här på AF. Det finns också exempel på att nya resultat presenteras här på AF. Vanligare är dock att forskare på AF kan peka på svaga punkter i härledningar i litteraturen. Det är alltså viktigt att kontrollera om det finns något mer, i synnerhet något mer modernt, skrivet.