NULL Skriv ut sidan - Inte kan jag väl vara släkt med Birger Jarl?

Anbytarforum

Titel: Inte kan jag väl vara släkt med Birger Jarl?
Skrivet av: Benny Borgstrand skrivet 2008-01-11, 23:57
Hej igen Fredrik,
 
Har du släktingar / officerare som som slogs under 30 åriga kriget så lär släktskapet till äldre s.k frälsesläkter inte ligga långt borta.
Släktskap med Birger Jarl, är nog mer vanligt än man tror. Jag har släktskap med han på flera olika sätt. Det beror ju oftast på att adel gifte sig med adel, och medeltida släkter rörde sig ju / gifte sig oftast i samma kretsar. Men att det är vanligt vågar jag inte säga. Släkten bör ju ha funnits i Sverige ett visst antal århundraden eller tillhört kungahus / adel / frälsesläkter i Europa för att det ska gå ihop. Jag håller med om att det är lika roligt / spännande / intressant att läsa om mina smedsläkten, men där får man ju oftast inte lika mycket information som man kan få under kända adelssläkter. Jag är helt övertygad att du tar dig genom alla fällor som finns i medeltid / senare adel, så att du kan bekräfta ditt släktskap. Du har inställningen och inser att man måste finna samtida källor för att bekräfta eller dementera.
 
Jag är själv amatörforskare, men på detta forum finns en del riktigt kunniga medeltidsgenealoger som tyvärr lyst med sin frånvaro ett tag, men som jag fått mycket hjälp av.
 
Det finns åtskilligt, om inte mycket,  skriftligt material från frälsesläkter bevarat till dags dato från medeltid i Sverige / eller Sveriges vagga. Översatt och tolkat av dom bästa genealoger rörande medeltida släktskap. Svenskt Diplomatarium / medeltid finns ju på nätet, men med fällor enligt expertis, eftersom dom som översatte en hel del av dessa medeltida brev ej hade varken kunskap eller insikt i medeltida genealogi / släktskap eller hur olika Släkt- relationer kunde tolkas. Vid tveksamheter så ställ gärna frågor under medeltid / släkter så lär det komma svar så småningom från dom som kan det här om medeltid genealogi.
 
http://www.statensarkiv.se/default.aspx?id=4044&refid=4045
 
Mvh / Benny
 
(Meddelandet ändrat av bebo den 11 januari, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av bebo den 12 januari, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av bebo den 12 januari, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av bebo den 12 januari, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av bebo den 12 januari, 2008)