NULL Skriv ut sidan - Inte kan jag väl vara släkt med Birger Jarl?

Anbytarforum

Titel: Inte kan jag väl vara släkt med Birger Jarl?
Skrivet av: Fredrik Meuller skrivet 2008-01-11, 22:59
Benny, jag inser att jag måste göra precis som du skriver, att själv bekräfta varje steg i de källor som angetts i släktträden jag hittat på nätet. Precis som du säger så stämmer dessa inte alltid, vilket jag märkt efter att ha jämfört fyra olika släktträd där släktskapen inte är överensstämmande med varandra. I flera fall har jag hittat olika fruar till samma man, beroende på släktträd.  
 
Du har helt rätt Leif, det är helt tack vara kvinnorna som släktskapet med Birger Jarl uppstår. Via kyrkböckerna har jag lyckats följa ner (upp) till en Christina Beata Rosenbielke (sonsonsonsdotter till Bengt Jönsson)  som var gift med en Joakim Christoffer von Castanie. Därifrån så är det släktträd från  nätet som bidragit med anor tillbaka till tidig medeltid. Så det blir dessa kopplingar som ska nagelfaras...  
 
Hur vanligt är släktskap med Birger Jarl? Jag får lite känslan av att bara man hittar adel en bit tillbaka i tiden så är chansen stor att man även kan hitta kopplingar till kretsen kring Birger Jarl.  
 
Om sanningen ska fram så är känns det mer intressant med kopplingar till adel/högre officerare som slogs under 30-åriga kriget än Karl den Döve. Det blir liksom något }mer jordnära då...lättare att ta på helt enkelt...  
 
Mvh  
Fredrik