NULL Skriv ut sidan - Inte kan jag väl vara släkt med Birger Jarl?

Anbytarforum

Titel: Inte kan jag väl vara släkt med Birger Jarl?
Skrivet av: Fredrik Meuller skrivet 2008-01-09, 18:57
Hej,
 
Jag är en riktig nybörjare när det gäller släktforskning och roar mig en del med att söka på nätet efter mina anor. Då och då hittar jag andras släktträd med till mig gemensamma anor, vilket många gånger kan vara till stor  hjälp för att komma vidare. Nu  i veckan hittade jag ett släktträd som ledde mig till adliga anor (om säktträdet nu stämmer vill säga). I detta släktträd anges Elgenstierna och ÄSF som källor till i stort sett alla anor. När jag klickar mig bakåt i tiden i detta släktträd kommer jag till slut Karl Karlsson (Ulv) (hela tiden belagt med ovannämnda källor)  som ska ha varit son till Jarl Karl Den Döve Bengtsson som i sin tur ska ha varit farbror till Birger Jarl. För mig som nybörjare, känns detta ganska svindlande! Min fråga är följande: Hur mycket kan/ska jag lita på anor-förvisso kända sådana - så långt tillbaka i tiden? Det kanske är så att halva Sveriges nu levande befolkning är släkt med Birger Jarl?  Jag skulle uppskatta ett svar, i denna för mig mycket stressande fråga..  
 
Mvh Fredrik