NULL Skriv ut sidan - Bouppteckningar kontra dödbok

Anbytarforum

Titel: Bouppteckningar kontra dödbok
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2011-07-10, 22:41
Ja, det får man ju lära sig 'överallt', att födelse-, vigsel- och dödboken är ursprungs/primärkällan för respektive händelse och att det därför är noteringarna där som man ska rätta sig efter. Men fullt så enkelt är det inte.
 
Det gäller också när det är olika födelsedatum i födelsebok och husförhörslängd, då födelsen mycket väl kan ha skrivits in i hfl:en innan den hamnade i födelseboken, om uppgiften först noterades på en lös lapp som inte renskrevs i födelseboken förrän långt efteråt, medan hfl:en däremot måste hållas aktuell för att den låg till grund för folkbokföringen/mantalsskrivningen (jag talar då om den hfl som är samtida med födelsen).
 
När det gäller uppgiften om dödsdatumet, så är den verkliga ursprungskällan ju den samma när både präst och bouppteckningsförrättare informerades av de anhöriga. Sedan är frågan vilka olika vägar uppgiften vandrade för att hamna i dödbok respektive bouppteckning, och hur lång tid det tog. När det gäller bouppteckningen, så är ju den saken klar. Men av skäl som jag angav i mitt förra inlägg, så är det ingalunda säkert att informationen kom vare sig kvickt eller raka vägen till prästen; den kan ha gått via en eller flera andra personer - och den kan också ha skrivits in i dödboken efter att bouppteckningen var avklarad, även om den nått prästen tidigare.
 
Vad gäller födelse- och dödsattester, så är det en relativt modern företelse med födelseattester från barnmorska eller BB och dödsattest från läkare. De attester som man kan räkna med att (eventuellt) finna från äldre tider är när födelser/dop eller dödsfall/begravningar ägt rum i en annan församling än hemförsamlingen.
 
Man kan alltså kort sagt inte lita på en uppgift bara för att den står i en viss typ av källa. Kyrkoböckerna vimlar dessvärre av fel. Personer kan saknas i både födelse- och dödböcker, och både barn och föräldrar respektive avlidna kan ha fel namn där. Självklart kan där då också stå fel datum.