NULL Skriv ut sidan - August Lindberg, gift 1903 m Hanna Lindberg (ättling Rämsgubben)

Anbytarforum

Titel: August Lindberg, gift 1903 m Hanna Lindberg (ättling Rämsgubben)
Skrivet av: Christina Thorson skrivet 2002-05-01, 17:19
Jag letar efter information om August Lindberg, min morfars far. August gifte sig 1903 med Hanna Lindberg. De bodde i Nyhyttan i Dalarna och fick två söner Gunnar och Karl. August emigrerade till USA, New York medan sönerna var små men hämtade senare Karl för att ta med sig sonen till New York.
 
Har nyligen fått kontakt med Karls släkt i USA men August lär ha försvunnit när Karl fick egna barn. Har inga datum ännu men ska forska vidare. August kan ha fortsatt att leva i USA eller återvänt till Sverige. Känner någon till August Lindberg???
 
Hans hustru Hanna Lindberg verkar vara ättling till Rämsgubben enligt en gammal släktforskning jag har. Rämsgubben Olof Mattsson Rämälä var född 1566 i Finland. Kom till Rämen ca 1615. Död 1652. Hustru Sara Göransdotter född omkr 1580. Död 1655. De fick tre barn; Erich, född 1615 i Rämen, Göran född 1616. Bosatt i Rämen (Rämskungen). Margareta född 1717. Gift i Kyrkbyn.  
 
Hanna Lindberg är född 24/2 1884 i Hyttriset. Som ensamstående drev hon mjölkbutiken i Nyhyttan.
 
Tack för hjälpen  
Christina Thorson