NULL Skriv ut sidan - Avsaknad av källnoteringar i antavlor på webben

Anbytarforum

Titel: Avsaknad av källnoteringar i antavlor på webben
Skrivet av: Torbjörn Jerlerup skrivet 2009-11-18, 18:22
Den här debatten är verkligen en som upprör känslor. Jag har på annat ställe här skrivit att ansvaret inte bara ligger på den som publicerar materialet, utan kanske mer på den som LÄSER och STUDERAR materialet. Tänker vi kritiskt eller inte?
 
Även om det underlättar med källor så har livet och forskningen lärt mig att källor inte är allt. Auktoriteter och sådana som ofta ses som supersläktforskningsgurus med källor i sin förteckning i MASSOR kan ha gjort så hårresande fel att man nästan tappar hakan, medan en halvslarvig sida utan spår av källa kan vara mer korrekt.
 
Källor är oftast säkrare men inte alltid och det gör att vi som studerar antavlor och hembygdsforskning måste vara kritiska, ALLTID!
 
Men hur ofta har jag inte sett auktoriteternas uppgifter med alla fel (och källor) upprepas gång på gång.
 
(Att nån ses som auktoritet och guru betyder inte att personen själv såg sig som en. Ett exempel var den gamle forskaren Roslund i Höganäs med sina 250.000 namn i arkivet. Det som imponerade på mig som tonårig, finnig och nykläckt forskare var att han behandlade mig precis som alla andra. Alla kunde ha fångat en pusselbit som han ville ha!)
 
Den gyllene medelvägen är bäst. Ja, källor bör man rekommendera alla att ha med. Men det viktigaste är att varje forskares entusiasm tas till vara på. Att de blir SEDDA! Så, publicera hellre än att ligga och ruva på materialet är mitt råd, även om källförteckningen brister!
 
/Torbjörn