NULL Skriv ut sidan - Avsaknad av källnoteringar i antavlor på webben

Anbytarforum

Titel: Avsaknad av källnoteringar i antavlor på webben
Skrivet av: Michael Lundholm skrivet 2009-11-18, 09:49
Jag tycker nog inte alternativen ser ut så Jimmy framställer dem; snarare att lägga ut arbetsmaterial som aldrig blir färdigt eller att lägga ut/publicera avgränsat men ändå ganska genomarbetat och färdigt material. I det valet föredrar jag det senare.
 
Jag ställer mig själv frågan: vad kan jag bidra med till andra? Min egen kompletta antavla (så komplett den nu är) är enligt min mening skäligen ointressant för andra; i synnerhet till den delen den bygger på andras forskning som är tillgänglig på annat sätt. Det som jag kan bidra med som är intressant är möjligen det där jag kommer med något nytt.
 
Joel ställer den relevanta frågan vilka som är målgruppen. Självfallet kan man undvika att belasta framställningar avsedda för släkt och vänner (sas privat bruk) med en akademisk notapparat. Problemet med webpublicering är väl snarast att kretsen är mycket större än släkt och vänner; materialet blir ju allmänt tillgänglig.
 
Därmed också sagt att målgruppen för presentationen av forskningen kan och bör styra presentationens utformning och därmed också vilken ambitionsnivå man har på källredovisningen. En helt annan sak är ambitionsnivån på källdokumentationen i samband med att man dokumenterar själva forskningen. Om man inte har en hög ambitionsnivå där ställs man aldrig inför valet att välja ambitionsnivå på källredovisningen i samband med att forskning presenteras. Alltså en skillnad mellan dokumentation av  forskning och presentation av  forskning.