NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 januari, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 januari, 2011
Skrivet av: Torbjörn Jerlerup skrivet 2011-01-20, 21:18
Jag vet inte om Muhammed, och kan tänka mig att det är mycket sagor även där. Men jag vet att historiker tar berättelserna från den tiden mer på allvar än det som berättas från Europa vid samma tid, eftersom det finns SAMTIDA källor bevarade som man kan kolla med och som ofta bekräftar dessa.
 
Hur som helst är det just det, de SAMTIDA källorna som är det avgörande i historia och i släktforskning.
 
Den norska kungalängden bak till Harald anses väl ganska säker. Det osäkra är vem som var släkt med vem när vi pratar om hans anor. Där finns INGA samtida källor. De närmaste källorna är nedskriva nästan 350 år efter Haralds död.
 
Snorre var en noggran man som ville dokumentera det förflutna så noggrant som möjligt. Det kan inte betvivlas, läs bara hans Edda så förstår ni. Men hans de historiska upplysningar han hade att ge om saker som hänt hundratals år innan han levde är minst sagt inkorrekta.
 
Jämför gärna ynglingasagan för Sverige med sagorna om Norge: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ynglinga%C3%A4tten
 
Och ja, jag vet att begreppet saga har många betydelser. men i dessa två fallen är sagorna just... sagor, inget annat!
 
/T