NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 januari, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 januari, 2011
Skrivet av: Mikaël Stenelo skrivet 2011-01-20, 00:27
Hej Torbjörn!  
 
Jag är väl medveten om att många då -- liksom nu -- gärna ville påskina en finare härstamning än den de egentligen hade. Det som finns dokumenterat från förr där man kan se sådana försök, hade väl oftast en makt-grund, precis som du nämner: Man ville hävda sin egen rätt till en maktposition genom att påstå att någon förfader hade haft en upphöjd ställning. Den dokumentation som finns kvar rör väl oftast en kunglig nivå, men jag misstänker att det även förekom på andra sociala nivåer.  
Tar man med alla uppgifter som finns om vissa personer så finner man ofta att de är motsägelsefulla. Allt kan inte vara sant. Men då infinner sig frågan: Är allt fel, eller är det något av det som är sant? Vilket av det, i så fall? Och det är ju det historikerna försöker lista ut, med hjälp av olika metoder.  
Och jag hade -- utan att studera honom i någon nämnvärd utsträckning --, som sagt, inte uppfattat något problem med Harald Hårfager eller de flesta grenar som leder bak till honom. Så detta har fungerat som en liten ögon-öppnare.  
 
Ytterligare ett problem i det vi tagit upp som exempel är att ordet 'sagor' i benämningen 'Isländska sagor' inte betyder 'sagor' på svenska. De är alltså inte påhittade i sedelärande syfte eller för att roa eller skrämma, utan det är berättelser om sådant som nedtecknaren åtminstone hade uppfattningen att det verkligen inträffat. Att allt ändå inte stämmer med verkligheten beror nog på förvrängningar i traderingen, och troligen också i något fall av mer eller mindre medvetna friseringar.  
 
Hur som helst så bör man kolla upp innan man publicerar, kanske bl.a. via sådana här diskussioner!  
 
Hälsningar, Mikaël