NULL Skriv ut sidan - Anor på Internet

Anbytarforum

Titel: Anor på Internet
Skrivet av: Leif Persson skrivet 2011-01-24, 12:21
Självklart ska man väl forska så långt det nu går, men med riktiga belägg och ordentliga källor på uppgifterna, det går inte att begränsa till någon viss generation från någon proband...
 
Problemet är ju, och utifrån den här diskussionen, att många som lägger ut sina resultat på nätet inte alls har med några källhänvisningar, eller i vissa fall endast ett namn på någon som man själv tagit (eller fått) uppgifterna ifrån.
 
Att härleda sin släkt ner till norska kungar före 1000-talet osv (och ännu längre) har jag inga problem med (om jag nu hade haft såna själv), bara man är noggrann med att visa hur osäkert det är, men ändå att det finns vissa uppgifter (Snorre, Saxo mfl äldre berättelser) som redogär för dem. Man ska väl även kunna lägga ut ett släktträd för Josef och Maria (eller Adam o Evas ättlingar) utifrån Bibelns uppgifter om man ordentligt visar på källan, inte att det ligger någon verklig sanning i påståendena, eller att de kan härledas till någon nu levande person förståss... Det borde ju vara sunt förnuft att låta bli en sån härledning, tycker jag, men som en redogörelse i sig själv och ett annat sammanhang kan det ändå fungera.
 
Jag har ett stort frågetecken i min egen forskning, vad gäller en uppgift om oäkta dotter till kungen Karl Knutsson (Bonde), se egen diskussion. Men där har jag naturligtvis stoppat, och inte fortsatt mitt släktträd med mitt hans, just för att det faktiskt inte går att bevisa något sånt med nuvarande källor och arkivmaterial. Men däremot har jag i ett annat separat släktträd naturligtvis intresserat mig för hans anor och bakgrund, för att kartlägga dessa. Jag har också redogjort för de uppgifter jag har i mitt eget, om denna information osv, men inget jag skulle (än så länge, utan hårdare bevis) lägga ut på nätet som det vore sant...