NULL Skriv ut sidan - Anor på Internet

Anbytarforum

Titel: Anor på Internet
Skrivet av: Torbjörn Jerlerup skrivet 2011-01-23, 19:57
Jag tycker gott man kan forska bak längre än 10-15 generationer. Man gör det så länge det finns trovärdiga källor. För ska vi utgå från  sannolikheten att man är biologiskt släkt eller inte skulle all släktforskning bli totalt meningslös. Som sagt tvistar de lärde om det är 10% eller 15% av alla barn som inte har de PAPPOR som det står i födelsebevisen. Blodgrupperna stämmer inte! :-)
 
Nu är jag i och för sig en forskare som inte så mycket bryr mig om släktbanden. Jag är nog mer en historiker och hembygdsforskare. Men visst, jag har koll på min bondesläkt bak till 1500-talet. Men jag har inga illusioner om att blodsbanden betyder så värst mycket: Detta är ett REGISTER-släktskap. Det som registrerats. Sen är det ett socialt släktskap. Man visar vem som uppfostras hos vem SOM SON ELLER DOTTER, oavsett om släktskap finns eller kvinnan har vänstrat.  
 
Grunden för en antavla är egentligen källorna, inte blodet. Släktforskning handlar mer om källor och sociala samband än om blodet och biologiska släktband.
 
Paradoxalt men ganska sant!
 
/T