NULL Skriv ut sidan - Anor på Internet

Anbytarforum

Titel: Anor på Internet
Skrivet av: Patrick von Brömsen skrivet 2011-01-23, 12:59
Och detta ämne tycker jag passar som handen i handsken för mitt förslag om ett nationellt träd!
 
För visst är det så att mycket arbete före 1600-talet eller däromkring blir till att förlita sig på andras arbeten. Inget fel i det, men vilkas arbeten stämmer? Vi skriver av arbeten som andra antingen lagt ut på nätet eller utgivit någon bok på. Vi vet ju en del utav de svenska verken och författare som vi kan uppfatta som sanna. Det brukar ju nämnas då och då i olika trådar. Men om vi talar om de utländska verken, vilka utav dessa är då de sanna? Och framför allt vilka sidor som berör de utländska är sanna, för oftast är det väl dessa man kanske använder?
 
Varför inte en rubrik med, ska vi kalla det betrodda sidor/litteratur? Självklart med brasklappen att kolla upp källa! Vilket de flesta ändå inte har möjlighet till om man talar medeltid/tidig utländsk tid.
 
För som det beräknas ovan så är det ju ändå inte miljontals människor vi talar om. Och många kommer ju ändå inte förbi 1600-talet. Så jag tycket att mitt träd skulle vara en kulturgärning och en hjälp för alla.
 
Vänligen Patrick